Saturday, June 11, 2011

The Making Of My BFF's Engagement Video



Uish, siap ada the making of segala dah macam Merong Mahawangsa pulak. Takpelah, aku sekadar ingin berkongsi pengalaman lagipun nie kan blog i. Suka hati mak la nak..Penggunaan kata ganti diri memang hancur betul.

Sebenarnya dah lama aku tak buat kerja-kerja editing nie, last sekali 2 tahun lepas aku kerja di sebuah post-production company. Time tu memang seronok sebab banyak dapat job TV3, buat 'ident'. Apa itu ident? 'Ident' tu montage yang buat intro yang kalau macam slot seram kat TV3 tu yang ada grafik-grafik hantu pastu kubur..ha tulah dia. Kejap je keluarnya kat TV tu, adalah dalam 8 saat tapi nak bikinnya tu pening kepala woo.

Selain buat 'ident' tu, adalah dua tiga korporat video yang aku buat. Memang enjoy sangat kerja situ dengan peralatan gempak semua.. pakai Mac high spec ok, tapi jodoh tak panjang lak kat situ. Aku terpaksa quit atas sebab-sebab tertentu macam takde life langsung, 24/7 duduk ofis je dan mak aku marah. Walaubagaimanapun, banyak ilmu yang aku timba kat situ sampaikan lepas kerja kat situ aku dah tak minat filem-filem CGI sebab aku dah tau secara details macammana dierang buat effect2 tu semua, duh...

Ok, kembali pada pembikinan engagement video nie..proses editing nie kiranya agak mencabar sebab aku hanya dapat 'raw file' benda yang dah siap shoot then baru nak fikir storyboard dan pemilihan lagu. Sepatutnya dalam pembikinan sesebuah video, kita perlu siap sedia dari awal, storyboard. Storyboard paling penting dalam pembikinan sesebuah video. Dalam storyboard kita dah kena fikirkan shot-shot macammana yang nak shoot pada actual day nanti, termasuk skrip sekali. Siapa suruh aku sibuk sangat menjelang pertunangan Shaza nie sampai takde masa nak terlibat pun. Maafkan saya :)

Proses yang kedua, pemilihan lagu. Lagu sebaik-baiknya kita pilih dari awal supaya director boleh fikirkan angle dan shot macammana yang nak ambik pada hari yang sebenarnya tu nanti. Scene-scene yang kita susun dan masukkan selalunya ikut beat lagu.

Akhir sekali, barulah proses editing. Macam-macam kena adjust macam lighting, color balance dan macam-macam lagilah aspek untuk buat video kelihatan menarik. 

Kenapa selalunya director's cut video charge nya lebih mahal dari biasa...? Sebab kalau director's cut nie biasanya resultnya akan lebih gempak sebab orang yang sama buat semua proses. Dia yang create storyboard, dia yang direct, dan dia yang edit..Kalau bukan director's cut punya video, orang lain yang akan edit maka feelnya kurang sedikit.

Aku bukanlah otai bikin-bikin filem nie, tapi nie memang minat aku dan aku adalah pengalaman sikit. Dari zaman kolej dulu lagi, kerja aku adalah mengedit video. So, nie pandangan peribadi aku dan pengalaman peribadi aku je. Yang menarik, ini kali pertama aku edit video majlis-majlis sebegini. Macam best pulak y'all.

P/S : Sesiapa yang suka, silalah melawat page IndahKarya Production yea! Sila-silakanlah sebar-sebarkan page nie boleh tambah income gua der, nanti gua kasikla komisyen untuk lu der...

Sekian terima kasih :)

3 comments:

Shaza Sulaiman : Pengedar Shaklee Malaysia said...

Hehe..
Terima kasih kerana buat entry pasal saya.. :)

SC said...

heheh nie entri sengal :D congrats dah ada blog :D cool!

Shaza Sulaiman : Pengedar Shaklee Malaysia said...

ok ke x?
aku cm main type je. haha.
Anyway need your help..
Tgk je laa blog aku berterabur. Chat box kat bawah skali.. :p