Friday, June 3, 2011

Nora Elena dan Ros Merah



Sesungguhnya kalaulah ada dijual di pasaran mesin untuk memadamkan semua memori2 tentang kau aku akan beli mesin itu dan akan berusaha mendapatkannya walau berapa mahal pun mesin itu.

Sekembalinya ke rumah dari Bukit Bintang, aku terjebak menonton Nora Elena. Ya Tuhan, kenapalah bila time aku menontonnya seluruh episod tu dipenuhi dengan bunga ros. Keghairahan Nora menikmati keindahan bunga ros tu mengingatkan aku pada kau, duh. Ekspresi Elena menghargai setiap bunga-bunga ros itu memang betul-betul mendera perasaan aku.

Dulu pun aku tak suka bunga, tak faham kenapa orang nak kasi bunga dan kenapa orang suka sangat bila dapat bunga. Bagi aku dulu, beli bunga tu sangatlah membazir tapi lama kelamaan bila aku dapat rasakan betapa indahnya perasaan melihat ekspresi orang yang menerima bunga tu, aku dah mengerti. Sejak itu, bunga jadi teman baik aku untuk menyelesaikan masalah. Bunga untuk meminta maaf, bunga untuk menzahirkan tanda ingatan, bunga untuk meluahkan rasa, bunga di hari jadi. Kini aku sudah sangat arif tentang semua warna-warna bunga dan maksudnya.

Pengalaman yang sangat aku tidak boleh lupakan, 50 kuntum bunga ros sebagai pengganti diri memohon kemaafan. 25 kuntum merah dan 25 kuntum putih. Kalau dicongak-congak, mungkin sudah beribu duit aku habiskan untuk bunga yang paling lama pun mampu bertahan hanya seminggu mekarnya. Namun, yang membuatkan diri rasa dihargai pabila orang yang menerima sanggup mengeringkan bunga itu dan menyimpannya.

Kali terakhir aku menyentuh bunga ros merah, tahun lepas di Bukit Bintang sewaktu harijadimu dan sudah semestinya bunga yang menjadi pilihan ialah sejambak ros merah yang diimport and your reaction was priceless… Dulu kalau aku kena pegang bunga aku rasa macam geli geliman tapi sekarang aku bangga bila memegangnya. Sangat bangga sebab aku sekarang dah tahu menghargai keindahan bunga itu.
Walaupun sekarang keadaan telah berbeza, memori yang sudah tercipta tetap tidak boleh dipadamkan.

“ Nothing says romance like red roses….”

P/S : Akhirnya aku terjebak jugak tengok cerita nie sebab terpengaruh dengan status-status semua orang di Facebook. Patutlah pelakon-pelakonnya macam ada chemistry, Aaaron Aziz dan Siti Saleha tu dua-dua Pisces  ;)

No comments: